FEI:n lausunto tanskalaisen TV 2:n dokumentista “Operaatio X: Hevosmiljardöörin salaisuudet”

FEI on tietoinen Tanskan TV 2:n dokumentissa “Operation X: Secrets of the Horse Billionaire” esitetyistä ahdistavista kuvista ja videoista, joissa osallisena on Andreas Helgstrand. FEI suhtautuu kaikkiin hevosten pahoinpitelysyytöksiin erittäin vakavasti. Hevosen hyvinvoinnin tulee olla tärkeintä, aina ja kaikkialla.

Hevosten hyvinvointi on arvojemme ja sääntöjemme ydin. Ja kaikki toiminta tai laiminlyönnit, jotka aiheuttavat tai voivat aiheuttaa hevoselle kipua tai epämiellyttävää oloa, ovat sääntöjemme vastaisia.

Ratsastusurheilu perustuu hevosystäviemme luottamukseen ja hyvinvointiin. Minkäänlaisia poikkeamia näistä periaatteista ei voida hyväksyä, ja FEI pitää edelleen päättäväisesti kiinni sitoutumisestaan noudattaa korkeimpia hyvinvointistandardeja ylläpitämään urheilijoiden, sekä hevosten että ihmisten, koskemattomuutta ja hyvinvointia.

Koska kyseessä on vielä keskeneräinen tilanne, emme voi tässä vaiheessa antaa lisätietoja. FEI tekee kuitenkin tiivistä yhteistyötä Tanskan kansallisen ratsastajainliiton kanssa, ja päätökset sekä määrätyt seuraamukset tunnustetaan yhdessä. Jatkamme viestintää tilanteen kehittyessä ja haluamme vakuuttaa ratsastusyhteisölle, sidosryhmillemme ja suurelle yleisölle, että suhtaudumme tähän asiaan vakavasti.

Hallintoelinten on varmistettava, että on olemassa säännöt, joilla vaalitaan hevosten hyvinvointia, ja rangaistaan kaikista hyvinvointia koskevista rikkomuksista. Ylläpitääksemme ratsastusurheilua vahvalla, terveellä ja eettisesti järkevällä tavalla tulevaisuutta ajatellen, on valvottava että hevosyhteisössä jokaisella on velvollisuus noudattaa näitä sääntöjä, sekä parhaita käytäntöjä hevosten hoitoon ja hyvinvointiin liittyen.

Viime vuonna, kesäkuussa 2022, FEI perusti Hevosten etiikka- ja hyvinvointikomission, riippumattoman elimen, jonka tehtävänä on käsitellä hevosten käyttöön urheilussa liittyviä yhteiskunnallisia huolenaiheita ja tarjota itsenäiset, tutkittuun näyttöön perustuvat kehykset ohjaamaan FEI:n sääntöpolitiikkaa, sekä hevosten hoitoon ja hyvinvointiin liittyviä käytäntöjä.

Heidän loppuraportti ”Hyvä elämä hevosille – visio hevosten osallistumisesta ratsastusurheiluun tulevaisuudessa” toimitettiin FEI:n hallitukselle 18.11.2023 ja esiteltiin FEI:n yleiskokouksessa 22.11. Ja nyt se muodostaa perustan toimintasuunnitelmalle ja sen toteuttamissuunnitelmalle, mistä keskustellaan tarkemmin tulevassa FEI:n urheilufoorumissa huhtikuussa 2024.

Olemme sitoutuneet varmistamaan että ratsastusurheiluun osallistuvat hevoset voivat hyvin koko elämänsä ajan. Ja että FEI:n säännöt, päätöksen ja käytännöt, sekä yhteisön laajemmat toimet vastaavat näitä periaatteita. Aiomme myös jatkossa käsitellä toimia ja käytöstä, jotka ovat ristiriidassa arvojemme kanssa.

Tanskan kansallisen lajiliiton viralliset lehdistötiedotteet ovat nähtävissä tässä linkissä.

Yksityiskohtaiset tiedot EEWB-komission kokoonpanosta, tavoitteista, työstä ja aikatauluista ovat saatavilla täältä: https://equinewellbeing.fei.org/

Lue myös: